Chefer saknar strategi att gå digitalt

En undersökning beställd av Canon visar att drygt hälften av de tillfrågade vd:arna på svenska företag har en strategi för digitalisering.

En undersökning visar att drygt hälften av alla vd:ar saknar en strategi för digitalisering. Närmare en fjärdedel av dessa uppger att anledningen beror på tidsbrist.

Svenska vd:ar saknar kunskap och prioriterar inte digitalisering. Det visar en undersökning som gjorts av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på beställning av Canon.

Hos småföretag med upp till hundra anställda saknar 64 procent en strategi för digitalisering. Storföretag med över 500 anställda har motsvarande siffra 27 procent. Var tredje företag kan i dag inte heller uppge att de har digitaliserat tillräckligt.

Hur kommer det sig då att man inte kommit längre i digitaliseringen? Knappt vart fjärde vd svarar att orsaken är tidsbrist. 14 procent säger att de inte vet vad digitalisering innebär. Tio procent säger sig sakna kunskaper i ämnet och lika många har inte råd att digitalisera.

Enligt 28 procent är det intern kunskap som behövs för att få igång digitaliseringsarbetet. 26 procent uppger att det behövs utbildning och 24 procent vill ha experthjälp. Ju större företag desto större är behovet av experthjälp. 35 procent av företag med över 500 anställda uppger detta.

Till grund för undersökningen har sammanlagt 205 intervjuer via internet genomförts med chefer i svenska företag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: