Ska expandera på kartong och flexibelt

Koenig & Bauers vd Claus Bolza Schünemann, finanschefen Dr Mathias Dähn och kommunikations- och marknadsföringschef Klaus Schmidt berättade på presskonferensen i Würzburg om företagets historia och framtidsplaner.

KBA justerar sitt varumärke till Koenig & Bauer och ändrar sin grafiska profil och design inom hela marknadsföringskedjan. Samtidigt ser de att tillväxten ligger inom förpackningar.

KBA har nu funnits i 200 år. Det firade företaget av på huvudkontoret i tyska Würzburg med festligheter, presskonferens med inbjudna journalister från världens alla hörn, och en rundtur i fabrikslokalerna.

KBA bjöd på en tillbakablick under presskonferensen om företagets 200-åriga historia. Av de senare milstolparna kan nämnas år 1995 när storformatsserien Rapida lanserades som sedermera satte KBA på kartan som marknadsledande. 2001 jobbade de upp sig till marknadsledande inom tryckning av sedlar. Men de fick också erfara tuffa år som 2009 när kraschen kom och företagsgruppen förlorade 40 procent av omsättningen till följd av finanskrisen. Förvärven som KBA gjort de senaste 25 åren har gjort dem till en storspelare att räkna med inom förpackningstryck, från att tidigare haft fokus mot den grafiska industrin.

Den stora nyheten som avslöjades var att man avtäckte företagets nya grafiska profil. KBA ska fasas ut till att bli kort och gott Koenig & Bauer. Den nya designen implementeras på såväl alla produkter liksom hela marknadsföringskedjan och bolagen knutna till koncernen. Man marknadsför sig även med en ny slogan ”We´re on it”. Koenig & Bauer ville inte avslöja hur mycket pengar som pumpas in för att forma det nya varumärket och implementera det i hela kedjan.
– Vi är glada för det är en hipp design. Det är en stor uppgift att ändra allt detta men vi jobbar hårt för att göra detta, säger vd:n Claus Bolza Schünemann och tillägger att målet är att hela maskinportföljen ska få en identisk design fram till Drupa 2020. Det kommer ske stegvis år till år och inkluderar bland annat maskiner som Rotajet, laser- och bläckstråleskrivare, maskiner för efterbehandling med mera.
Rundturen bjöd in till att få se ett antal tryckpressar i drift i produktionen. Intagliopress för tryck av sedlar, modulära digitala pressplattformen Rotajet och världen största bläckstråleskrivare HP T1100S PageWide Web Press, som tillverkas på KBA i Würzburg för HP.

KBA började sin strategi för att möta framtiden redan 2014. Finanschefen Mathias Dähn berättade att det gjordes en omstrukturering och städning i alla verksamheter som gick med förlust. Efterföljande åren blev ledorden en stark företagsledning och nolltolerans för förlustaffärer. Likaså bestämde man sig för att lägga ett ännu större fokus framöver på förpackningar och industriellt tryck. Förändringarna gav resultat och 2016 hade bolaget sin bästa vinstmarginal i företagets 1999-åriga historia.

Koenig & Bauers affärsmål fram till år 2021.

Koenig & Bauer ser expansionsmöjligheter som så många andra inom förpackningsområdet och ser att flexibla förpackningar, kartong, och wellpapp ökar mest. På kartongsidan ska de fortsätta möta framtiden med skräddarsydda arkmatade tryckpressar, den senaste i raden är nya digitala arkmatade hybridpressen Varijet 106. På flexibla förpackningar tog de ett stort kliv för 3,5 år sedan med förvärvet av Flexotecnica och deras teknik för tryck av olika typer av plastfilmer. Sedan dess har de rusat med sex procents ytterligare marknadsandelar tack vare Koenig & Bauers nätverk inom försäljning. Företaget hävdar vidare att de går framåt i deras kliv in på den växande marknaden för efterbehandlingsutrustning. Här ser de goda tillväxtmöjligheter för sina stansmaskiner till kartong och wellpapp, och ska även sålt in inline-utrustning till flera kunder.
Koncernen har satt upp målet för 2017 att nå en omsättning på cirka 1,25 miljarder euro.

De bolagsnamn som ingår i koncernen blir snart ett minne blott när alla nu ska gå under namnet Koenig & Bauer. Det illustrerade Claus Bolza Schünemann genom att låta affischen falla ner i golvet.

I samband med jubileumsfirandet har Koenig & Bauer tagit fram en jubileumsbok. Eller rättare sagt tre böcker som är en hyllning till dåtid, nutid och framtidens tryck – maskiner, människor och ideér. I andra boken finns tretton tekniskt illustrerade affischer från 1814 till idag som speglar hur de olika tryckteknikerna fungerar. En bok för printälskare med fakta och specifikationer om KBA:s maskiner som läsaren kan gotta ner sig i.

Företaget byter namn och grafisk profil i samband med att de firar 200 år.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Tuffa EU-krav kring plast på ingång

Krönikören Laurel Brunner skriver i bloggen Verdigris om EU-kommissionens nya förslag – att förbjuda sugrör, bestick och andra engångsvaror i plast redan nästa år. Förutom att tio engångsprodukter är i skottgluggen pekar hon ut de tuffare krav som förpackningskonverterare och grafisk industri ställs inför som printar dryckesförpackningar och etiketter.

Publicerat av: