Dagabs driftchef: ”Sträckfilmning säkraste packningsmetoden”

Hanteringen av varorna ska gå snabbt inne i kyllagret.

På frukt- och grönsaksgrossisten Dagabs lageranläggning i Helsingborg stabiliseras fullmatade pallar med livsmedel inför transport.

– Sträckfilmning är fortfarande den säkraste packningsmetoden, tycker Dagabs driftchef för inköp och logistik Thomas Linansky.

Thomas Linansky, driftchef, Dagab Inköp och Logistik.

Dagab i Helsingborg levererar frukt, grönsaker, bröd och blommor till i princip alla Axfoods butiker i hela landet. Varje dag året runt rullar transportbilarna in för pålastning och inne på kyllagret rullar truckarna kors och tvärs. Sommartid är trafiken nästan lika intensiv som vid storhelger. En hel del arbete sker fortfarande manuellt trots att driften allt mer automatiserats.

– Vi har tre sträckfilmsmaskiner i verksamheten. Den här, en helautomatisk Pall-Pack 8000, går 18 timmar om dygnet. Systemet ingår i en större anläggning som installerades av Swisslog 2012. Det sparar mycket tid att slippa plasta pallarna manuellt, säger Thomas Linansky.

Pallarna byggs ihop med hjälp av en plockrobot efter ett visst mönster för maximal stabilitet. Målet är att få till säkra pallar i upp till 2,80 meters höjd. Pallarna placeras sedan transportbanor som passerar en

Inplastningen är effektiv och processen tar bara några sekunder.

helautomatisk sträckfilmsmaskin. I maskinen plastas de in med försträckt, transparent plastfilm. 100 till 150 ton frukt och grönsaker passerar genom sträckfilmsmaskinen dagligen och maskinen klarar av 90 pallar i timmen.

När inplastningen är klar rullar pallen ut, färdig för transport.

Maskinleverantören ITO Pall-Pack tillverkar både hel- och halvautomatiska sträckfilmsmaskiner, fristående eller integrerade i palleteringslinjer. Pall-Pack 8000 produceras i ITO Pall-Packs fabrik i Norge. Motoriserad försträckning som ser till att sträckfilmen sträcks från en meter till fyra meter färdig film, bluetooth-styrning och decentraliserad drivning för översiktlig styrning är några av systemets funktioner. Thomas Linansky säger att operatörerna själva sköter det dagliga underhållet, till exempel rengöring av sensorer.

– Två gånger om året har vi också ett större underhållsstopp. Då står hela linjen stilla i tre dagar. Vi drabbas sällan av problem för installationen är väldigt driftsäker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *