Tetra Paks vd: ”Aseptik är vägen framåt”

Tetra Pak Nordics siktar mot att förändra svenskarnas vanor och att bryta den kylda distributionskedjan med sina aseptiska livsmedelsförpackningar.

Hållbarhet, funktionalitet, och hälsa. Det är Tetra Paks Nordics ledord i utvecklandet av livsmedelsförpackningar. Företaget har i dag flera utmaningar att tackla. Dels människors förändrade syn på mat- och dryckesvanor, dels en omvärld i orostider. Vi träffar företagets vd Johan Rabe och miljöchefen Erik Lindroth på företagets stora anläggning och utvecklingscentrum i Lund. Hur mår Tetra Pak Nordics egentligen?

– En kategoriförskjutning har skett för Tetra Pak. I dag dricks det mindre av Tetra Paks klassiska juice– och mjölkprodukter. Istället har de fått lämna över mer åt andra produkter som soja, havre och kokosmjölk, säger Johan Rabe.

– Det sker mycket stora förändringar, och vi lever även i en ganska turbulent värld när det kommer till mycket makroekonomiska saker.

Han nämner Rysslands sanktioner mot västerländska matprodukter och effekterna av Storbritanniens utträde ur EU.

– Det sker stora svajningar marknaden globalt. Men som företag har Tetra Pak trots flera utmaningar haft ett år där man vuxit. Inte så mycket som man tänkt sig men ändå att det finns en tillväxt.

Tetra Paks styrka är livsmedelsförpackningar, där de erbjuder ett brett utbud av aseptiska kartongförpackningar för mejeri- och juiceprodukter och växtbaserade drycker som havre. Kartongmaterialet Tetra Pak vilar på kommer stå sig starkt även i framtiden – en hållbar livsmedelslösning, säger Rabe.

– Jag ser att kartong har en fantastisk framtid, framför allt här i norden. För man ser mer och mer hur hållbarhetsfrågan, cirkulär ekonomi, vikten av förnybara material som lösningar för industriella utmaningar blir allt viktigare. Nästan varje dag ser vi exempel på detta.

– Aseptiken är en fantastisk innovation som löser väldigt mycket när det kommer till problem som man sett mycket av i utvecklingsländer. Att man inte kunnat ha en distributionskedja som är kyld.

Företaget ska fortsätta pumpa ut budskapet att en juice- eller mejeriprodukt kan vara minst lika bra vare sig den står i butikens vanliga hylla eller kyl.

– En stor del av vår marknad står fortfarande i kylen. Att man tar sina livsmedel i kylarna i butikerna. Men när man ser att fler tänker om gällande miljöprofil, matsvinn och hållbarhet så tror jag man kommer titta ännu mer på aseptiska lösningar där du tar bort behovet av en helt kyld kedja. Du tar bort behovet av att ha två tre veckors hållbarhetstid och kan ersätta det med en hållbarhetstid från sex till nio månader.

– Aseptiken är egentligen ett större system globalt sett än i Sverige. Här har vi valt att stanna kvar i mer kyld distribution. Det har med vår historia att göra. Men jag tror man börjar se sig om nu på möjliga lösningar. Att man kommer ta ett större steg i den här riktningen.

Miljöchef Erik Lindroth säger att fler har ett intresse av att komma ut ur kylen. Flera av detaljhandelskedjorna tittar på detta av kostnadsskäl men framför allt av miljöskäl. Lösningar för längre hållbarhet ger också mer flexibilitet och mindre matsvinn.

– Alla de varor vi distribuerar kan vi leverera i rumstemperatur också – grädde, juice drycker, vatten. Allt kan i princip gå i aseptik.

Bromsklossen i nuläget är konsumenten:

– Det är ju myterna, okunskapen. Att om varan står på en vanlig butikshylla så har det säkert hänt något konstigt med den.

– Det är inte kylen eller vanliga hyllan som bestämmer kvalitén på juicen. Utan det är förpackningen som bibehåller produktkvaliteten och som gör det möjligt att flytta den från kylen till en vanlig hylla.

Tetra Pak drog igång ett positioneringsarbete för två år sedan. Att lyfta förpackningens betydelse i hela värdekedjan.

– Att förpackningen spelar roll. Det är ett nyckelbudskap för våra kunder, detaljhandeln och i sin tur konsumenten.

– Vi ser att det går åt rätt håll. Vi har en fin utveckling när det kommer till helt förnyelsebara förpackningar. Vi ser att kartong har en stark position på marknaden i jämförelse med andra produktsystem och att efterfrågan finns i alla led.

Ett segment som ökar är alternativen till mejeriprodukter – drycker från växtriket.

– Det är framför allt havre i norden som på något sätt ersätter annan typ av mjölk. Den delen ser vi ökar väldigt kraftigt. En mindre kundbas men det växer väldigt snabbt.

Vatten är ett annat spännande område där Tetra Pak ser stor potential, berättar Lindroth. I dag köps det mindre av sockerhaltiga drycker och fler ser vatten som ett hälsomässigt vettigare val. On-the -go- marknaden där konsumenten köper och dricker vatten i farten, på väg någonstans. Packsweden har tidigare berättat om dessa nya lanserade produkter:

– Där ser vi en väldigt fin koppling till kartongförpackningen som står för förnyelsebart material till naturligt eller smaksatt vatten bland varumärkena som vill bära fram det där. Där ser jag en väldigt spännande framtid för våra affärer.

I fjol lanserades kartongflaskan Tetra Top vilket har öppnat för nya kunder i

Drickyoghurt från Skånemejerier i kartongflaskan Tetra Top.

livsmedelsindustrin. Det senaste i raden av samarbeten är ihop med Skånemejerier, och fler projekt är på gång.

– Drickkvarg och drickyoghurt ger med kartongflaskan en ännu tydligare hälso- och miljöprofil. Ökad andel förnybart innehåll, FSC-certifierat material och lättare transporter. En tydlig miljöprofil samtidigt som du bibehåller funktionaliteten.

Den röda tråden för Tetra Pak är att hela tiden ligga rätt i tiden, vilket innebär att vara i framkant. Tetra Paks roll innebär till stor del att läsa av trender, se produktbehoven och mata tillbaka till produktbolagen, säger Johan Rabe:

– Det har gett oss styrkan att vi har den bredaste portföljen i industrin och som funkar i varje given situation. En låg miljöpåverkan gentemot konkurrenterna och som även erbjuder skyddet utanför en vanlig kyl. Miljö, funktionalitet och hälsa. Ska vi vara starka i framtiden så gäller det att leverera på alla de tre punkterna.

Mycket av investeringarna för framtiden görs i Lund när det gäller utvecklingsarbetet. Det som ligger på forskningsnivå i dag kommer vara standard om fem till tio år så det gäller att ligga i framkant, enligt Lindroth.

– Vi har ju ojämförligt det största utvecklingsarbetet innanför de här väggarna och vi fortsätter investera i det. Om du inte investerar i dag så kan du inte hämta hem fördelarna i framtiden heller. På en allt tuffare marknad krävs en ökad forskning och utveckling. Vi var först med FSC-certifiering. I dag är det närmast standard.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Heidi Graff: ”Redan en stor framgång”

RR Print laddar med sina partner inför etikettmässan Labelexpo i Bryssel. Ur sortimentet visar företaget fördelarna med nya uv-flexofärgerna Pure Tone och Pure Aqua.
– De är redan en stor framgång och lanseringen av den nya serien cementerar helt enkelt vår status som en innovativ färgleverantör på marknaden.

Publicerat av: 

Rekord med utställare på mässa

Den 18–19 september är det dags igen för Sign, Print&Pack-mässa i danska Odense. Pack Sweden tar ett förhandssnack med mässgeneralen Lis Lykke inför den stundande tryckmässan som bland annat bjuder på förpackningar i mindre storlekar.

Publicerat av: