Visutech har stora volymer i sikte

PUBLICERAD: 14 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Visutechs försäljningschef Johan Lidström och vd:n Jan-Olof Jungersten var på plats under Sign&print-mässans tre dagar.

Det har varit tre fartfyllda dagar på Sign&print Scandinavia– över 90 utställare var på plats i Kista för att synas, visa upp sina nyheter och inleda nya samarbeten. Vi passade på att ta en pratstund med Visutechs vd Jan-Olof Jungersten om digitaltryckets betydelse för livsmedelsbranschen.

Jan-Olof Jungersten har följt den digitaltryckets utveckling sedan Visutech startade 1988. Vi ser bara upptakten till digitaltryckets stora genombrott på livsmedelsförpackningarna, säger han.
Jan-Olof har följt den digitaltryckets utveckling sedan Visutech startade 1988. Vi ser bara upptakten till digitaltryckets stora genombrott på livsmedelsförpackningarna:
– Den är precis i sin linda. De första maskinerna för flexibla material är precis installerade och håller på att rampa upp. Marknaden vet inte ens om att det finns i dagsläget och konsumenterna ser inte riktigt det här i dag.

– I just matindustrin är trenden idag freshness. Du ska veta vad det är för produkt du köper, vad det innehåller och vad du stoppar i dig, säger han och räknar även upp ord som hållbarhet och miljö.

Branschen har mycket att lära. Inte minst att det är marknaden, alltså konsumenterna, som styr utvecklingen, inte branschen, säger han:
– Behovet finns redan men branschen har inte riktigt hunnit med. Det är en total flip over, framför allt på flexibla förpackningar.
Jan-Olof Jungersten säger att försäljningen för Visutech går bra men än digitaltryckets genombrott i förpackningsbranschen inte kommit med full kraft.

Men om det precis är upptakten, blomstrar inte ni nu då?
– Vi blomstrar i det. Men just nu är det de företag som ser lite längre som gör de här satsningarna, säger han och nämner bland annat Flextrus och Scandiflex som investerat i HP Indigo 20000.
– Men de stora volymerna kommer inte förrän i lågkonjunkturen och den kommer ha sin botten 2020, sen kommer vi till högkonjunkturen efter det. Men vi ska först ner.

Jungersten säger att om alla kunder hade haft lite mer kunskap så kanske alla hade gjort mer anpassade saker för marknaden och konsumenterna. Och att man då kanske hade köpt HP och produkter från Visutech.

– Vi står för kunskapsbiten och vill lära ut bitarna, både till våra kunder och deras kunder – varumärkesägarna. Det är därför vi till exempel driver vår digital Academy, säger Jan-Olof Jungersten.

En längre intervju med Lars-Olof Jungersten kommer i nästa nummer av Pack Sweden.

Läs vidare

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Scribos och HP Indigo säkrar produkter mot piratkopiering

Scribos har etablerat ett samarbete med HP Indigo Division för med syftet att stoppa piratkopiering av produkter.
SCRIBOS_02_Wine_Spiritsx

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01