Tunt med svenska företag på CCE-mässan

Pivab Machinery syns i år på CCE International i München för andra gången.

Bara tre svenska företag syns på årets CCE-mässa i mars. Pivab Machinery i Kolmården är ett av dem.

– Vi behöver synas bland wellpappföretagen, säger företagets vd Per Wall.

I slutet av mars samlas förpackningsindustrin för tredje året i München. Det handlar om CCE International 2017 som tar sikte på innovativa tekniker för produktion inom tryckning och vikbara kartongförpackningar.

Pivab machinery från Kolmården tar chansen att synas på CCE International i München i mars.

Ett av få svenska företag som ställer ut på mässan är Pivab Machinery i Kolmården. Vd:n Per Wall berättar att de var med för två år sedan och att de nu har valt att göra slag i saken igen:

– Vi ställde ut i egen monter för två år sedan. Denna gång blir det ihop med vår agent i Polen, säger Per Wall.

– Vi tog beslutet i och med att vår agent ställer ut och att vi behöver synas bland wellpappföretagen. Annars var vi tveksamma, för det gav inte så mycket förra gången.

På mässans närmare 5 000 kvadratmeter ska leverantörer och producenter av råmaterial, maskiner, tillbehör och service presentera högteknologiska lösningar, diverse tillverkningssystem och de senaste lösningarna för tillverkning och omvandling av wellpapp och kartongförpackningar. I rampljuset står även etikettering och förfiningsfinesser. Mässan som för första gången slog upp portarna 2013 ser en ökning av både utställare och besökare till årets mässa och bjuder även på flertalet seminarier.

Företaget har de senaste åren jobbat mycket med att utveckla sina upprullningsmaskiner för wellpapp.

– Vi tillverkar de mesta delarna själva på anläggningen och testkör dem. Sen levererar vi dem till kund där vi också monterar dem, säger Wall och tillägger att företaget även står med ett ben i maskinlinjer för bland annat hakklappar och engångslakan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Rapport från årets upplaga av
Top packaging summit

Det är brådskande att minska matsvinnet. E-handeln skjuter i höjden och tuffa målsättningar för återvinning är både stora utmaningar och möjligheter framåt. Detta och mycket mer framkom på årets digitala version av förpackningskonferensen Top packaging summit.

Publicerat av: 

Digital förädling på förpackning ger prislyft

Enligt en undersökning är köpare villiga att betala mellan 24 till 89 procent mer om det appliceras digital förädling på CMYK-jobb. En chokladkartong med mixade effekter är ett typexempel för att skapa effektfull förädling med  planfolie, textur spotlack, taktil lack och hologram.

Publicerat av: 

DS Smiths Nordenchef: ”Tiden talar för våra produkter”

Ett år med pandemi och ökade klimatkrav. DS Smith agerade tidigt med investeringar vilket gör att de står väl rustade för e-handeln och livsmedelsbranschens behov av transportförpackningar, enligt Torbjörn Sagerström, DS Smiths vd i Norden.

Publicerat av: