Arla satsar miljoner på ny förpackningslösning

Den nya förpackningslösningen kommer att omsluta skivad ost. Designen kommer dock likna tidigare befintliga förpackningar.

Arla investerar 100 miljoner för att stärka sin konkurrenskraft på ostmarknaden. Mer än hälften ska gå till Götene mejeri, bland annat för att ta fram en ny förpackningsdesign. 

Produktionen av ost har ökat i Europa de senaste månaderna, vilket för svenska osttillverkare innebär en allt mer prispressad situation. Arla satsar därför miljonbelopp för att kunna stå sig mot konkurrenternas importerade ost.

Jörgen Grauss, mejerichef på Götene mejeri.

– Ju större volymerna blir, desto mer värde får även förpackningen. Det pågår definitivt en utveckling inom förpackningslösningar just nu och vi pratar mycket om förpackningar med en mer praktisk återförslutningbarhet, säger Götenes mejerichef Jörgen Grauss.

Mer än hälften av Arlas totala investering, 60 miljoner kronor, kommer att tilldelas Götene mejeri. Den största delen av investeringen kommer att gå till att ta fram och utveckla en ny förpackningslösning för skivad ost. 

– Den största delen kommer läggas på en ny linje för skivad ost som vi kommer producera på Götene mejeri. Det finns en stor variation vad gäller storleken på förpackningar av skivad ost, allt från tre kilo till större förpackningar för restaurang och storkök, vilket kräver en hel del, säger Jörgen Grauss.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Digitaltryckt wellpapp i fokus på Fespa

Fler än 700 utställare är på plats under årets Fespamässa som pågår 15-18 maj i Berlin. Mässan är det ledande eventet inom utskrifter i storformat och en sektion lägger fokus på digitaltryckt wellpapp såsom förpackningar och displayapplikationer.

Publicerat av: