Iggesund om trenden som avgör affären

Iggesund Paperboard står med rak rygg trots att resultatet minskade något under kvartal fyra i fjol. Nu ser företaget fram emot 2018, där speciellt en fråga har blivit viktigare än andra för kunderna. 

– Vi var väldigt nöjda med förra året, även om vårt resultat var något svagare i kvartal fyra. Men vi jobbar hela tiden med effektivisering och att leva upp till kundernas förväntningar, säger Staffan Sjöberg, pressansvarig på Iggesund.

Staffan Sjöberg, pressansvarig på Iggesund.

Idag säljer tillverkaren utifrån två olika produktkategorier, Invercote som är en homogen helblekt kartong och Incada som är en falskartong. Enligt Staffan Sjöberg är Iggesunds filosofi att arbeta med ständiga förbättringar av både produktkvalitet och effektivitet. Den senaste femårsperioden har de dessutom målmedvetet arbetat för att öka närvaron i Asien och USA.

– Det vi har gjort i Asien och USA är att utöka våra säljorganisationer parallellt med att vi har förbättrat vår distribution, säger Staffan.

Men det som verkar vara avgörande för Iggesund just nu är hållbarhetsfrågorna. Det kan helt enkelt vara vägvisaren i valet och kvalet för kunden i en affär.

– Det märks att det är viktigt för kunderna och i branschen generellt. De krävs att vi kan påvisa att vi arbetar med hållbarhet i bred bemärkelse, vilket vi gör. Hållbarhetsfrågorna blir en allt viktigare del av underlaget för kundernas beslut, säger Staffan Sjöberg.

Iggesunds julkort 2017 har formgivits av den tyska designern och papperskonstnären Peter Dahmen. Det är producerat på Invercote Creato 260 gram per kvadratmeter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Digitaltryckt wellpapp i fokus på Fespa

Fler än 700 utställare är på plats under årets Fespamässa som pågår 15-18 maj i Berlin. Mässan är det ledande eventet inom utskrifter i storformat och en sektion lägger fokus på digitaltryckt wellpapp såsom förpackningar och displayapplikationer.

Publicerat av: 

Forskargrupp stärker kartongen – nu letar de samarbetspartners

Bakteriell nanocellulosa kan bli styrkehöjare i kartong, textilier och plast. Det visar redan försök som gjorts på Umeå universitet.

– Dagens sätt att framställa bakteriell nanocellulosa är dyrt på grund av att metoden är ineffektiv och att tillväxtmediet är dyrt, säger Björn Alriksson.

Publicerat av: