Talanger vässar fram bästa förpackningen

Cyril Drouet är Metsä Boards chef för design och innovation och även tävlingsjuryns ordförande.

Ett samarbete mellan två designtävlingar ska lyfta unga talanger i deras skapande av hållbar förpackningsdesign.

Enligt FN kan vi vänta oss en ökad befolkningstillväxt de kommande åren, vilket också innebär en ökad handel. För att bemöta de utmaningar klimatförändringen för med sig behövs därför nya smarta förpackningar. I ett samarbete mellan kartongtillverkaren Metsä Board och medlemsförening för kartongtillverkare, Pro Cartons, ska studenter från hela världen ges möjligheten att tävla med sina idéer för ett mer hållbart konsumtionssamhälle.

Genom ett samarbete mellan Metsä Boards tävling Better with less – Design challenge och Pro Cartons Young Designers Awards, registreras ett anmält bidrag för båda tävlingar. Målet är att hitta innovativa lösningar för att ersätta plast som förpackningsmaterial och utveckla förnybara alternativ för följande växande konsumentförpackningar: snabbmat, e-handel, hälsa, kosmetik och torra livsmedel.

– Eftersom användningen av förpackningar ökar är det nödvändigt att tänka hela livscykeln från början till slut och inspirera till diskussion och innovation av mer hållbara och experimentella förpackningar, säger tävlingsjuryns ordförande Cyril Drouet.

Läs mer om tävlingarna här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Digitaltryckt wellpapp i fokus på Fespa

Fler än 700 utställare är på plats under årets Fespamässa som pågår 15-18 maj i Berlin. Mässan är det ledande eventet inom utskrifter i storformat och en sektion lägger fokus på digitaltryckt wellpapp såsom förpackningar och displayapplikationer.

Publicerat av: 

Forskargrupp stärker kartongen – nu letar de samarbetspartners

Bakteriell nanocellulosa kan bli styrkehöjare i kartong, textilier och plast. Det visar redan försök som gjorts på Umeå universitet.

– Dagens sätt att framställa bakteriell nanocellulosa är dyrt på grund av att metoden är ineffektiv och att tillväxtmediet är dyrt, säger Björn Alriksson.

Publicerat av: