Ikeas plan – ska satsa på etiketter med tryckt elektronik

Vem kan komma på den bästa lösningen inom områdena digital kommunikation och elektroniska etiketter? Det vill Ikea ta reda på, dels för att göra sina produkter smartare, dels då de har börjat se tryckt elektronik som ett sätt att göra besparingar.

Främsta anledningen är enligt Ikea att hitta nya vägar för att skapa mervärde till kunderna. Därför har nu den globala möbeljätten som ett första steg utlyst en utmaning till alla företag och innovatörer – Ikea printed electronics open innovation challenges. Det skriver förpackningsorganisationen AIPIA.

Ikea ser en övergång till tryckt elektronik och digital kommunikation avseende etiketter och produktinformation som ett sätt att skapa nya sätt att hitta kundvärde, något som inte är möjligt med dagens analoga kommunikationsbärare och etiketter.

Ikea tittar exempelvis  på hur man med elektroniska etiketter kan visa olika typer av produktinformation beroende på vilken marknad produkterna ska säljas på. Förhoppningen är att integrera en elektronisk etikett, blank på information, i produktionen. Först när produkten når ett visst led i värdekedjan och varans destination blir känd, ska etiketten kunna aktiveras. Den aktiverade etiketten, som beroende på produkten kan vara så stor som 15 gånger 15 centimeter, ska kunna visa bland annat symboler och komplex text.

Ikea menar vidare att kommunikationsbärare försedda med tryckt elektronik-teknik – till exempel RFID- eller NFC-teknik som kommunicerar med smarta telefoner eller surfplattor via appar – kan ge ökat stöd och en förbättrad upplevelse för kunden.

En kommentar till “Ikeas plan – ska satsa på etiketter med tryckt elektronik”
  1. Lars skriver:

    Hej Lars!
    Har du fått denna tidigare?
    Mvh
    Mats

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


De laddar med valprodukter och bobiner

Ett valår innebär affärer för Tre Well som utvecklar produkter till kommunernas vallokaler. Nu hoppas de även stort på att exportföretag ser värdet av deras lättviktsbobiner i papper.

– Specialmått och känsliga produkter med höga värden kännetecknar oss, säger Tre Wells ägare Kathryn Arnborg.

Publicerat av: 

Världspremiär på årets roadshow

Snart drar årets Sign, Print & Pack Roadshow igång med besök i sex städer. Antalis presenterar en världsnyhet, Oki berättar om möjligheterna med sitt växande Graphic Arts segment, Hexis visar nya material för car wrapping och Master Office visar lösningar för att underlätta etikettproduktion.

Publicerat av: 

Mark Andy förvärvar mångårig partner

Mark Andy, totalleverantör för etikett- och förpackningsindustrin, förvärvar Presstek. Presstek är mest känd som en global leverantör av DI-teknik (Direct Imaging), där offsetplåtar exponeras direkt i tryckpressen. Presstek levererar även CTP-lösningar.

Publicerat av: