Rapport om värdet av digitalisering

En ny rapport uppskattar värdet av digitalisering och automation för tryck-,förpacknings- och pappersindustrin.

Den nya generationens digitala teknik, även kallad Industri 4.0, förbättrar prestandan på flera plan hos tillverkare, enligt en forskningsrapport genomförd av Siemens Financial Services (SFS).

Ökad tillverkningsproduktivitet, förbättrad planering och prognoser, ökad konkurrenskraft samt bättre finansiell hållbarhet, är några av fördelarna som pekas ut i rapporten. Undersökningen visar att det potentiella värdet av digitaliseringen uppskattas till mellan 68.6 och 106.7 miljarder dollar för den globala tryck-, förpacknings- och pappersindustrin. De länder som innefattas i rapporten, utöver de nordiska länderna, är Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Polen, Ryssland, Spanien, Turkiet, Storbritannien USA. Den totala reducerade produktionskostnaden uppskattas bli mellan 2,5 och 4,2 miljarder svenska kronor i den totala svenska tryck-förpacknings- och pappersindustrin, till följd av en övergång till digitalisering och automation.

Vidare påtalas att tillverkare utan specialiserade finansieringsverktyg står inför stora utmaningar när det gäller investering i nödvändig industri 4.0-teknik för att möjliggöra den digitala omvandlingen.

Beroende på industri och land skiljer sig produktiviteten åt. Men oavsett om en industri producerar samma antal produkter till en mindre kostnad, eller fler produkter till samma pris får produktiviteten en positiv effekt på kostnader och marginaler, menar man i rapporten. Den positiva effekten benämns Digitalization Productivity Bonus. En statistisk modell, utvecklad av SFS, som uppskattar värdet av Digitalization Productivity Bonus för att demonstrera en tillförlitlig ekonomisk vinst av digitalisering och automatisering.

Hela rapporten kan läsas här.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Ikeas plan – ska satsa på etiketter med tryckt elektronik

Vem kan komma på den bästa lösningen inom områdena digital kommunikation och elektroniska etiketter? Det vill Ikea ta reda på, dels för att göra sina produkter smartare, dels då de har börjat se tryckt elektronik som ett sätt att göra besparingar.

Publicerat av: