Frontpac gör förvärv – ska fortsätta växa

Frontpacs vd Martin Enocson.

Malmöbaserade Frontpac tar över Gefle Kartong och Display AB samt dotterbolaget Gefle Kartong. Nu blickar de framåt mot lyxigare förpackningar och en framtida satsning på digitaltryck.

FrontPac producerar förpackningar och displayer i wellpapp tryckta i offset. Företaget med verksamhet i Arlöv utanför Malmö har idag över 100 anställda. Produkter levereras till fler än 15 länder. Nu expanderar Frontpac sin kundbas i norra och mellersta Sverige genom förvärv av Gefle Kartong och Display samt dotterbolaget Gefle Kartong.

Varför har ni valt att genomföra den här affären?

– FrontPac har de senaste åren investerat mycket i fabriken för att kunna fortsätta växa. Nu ser vi det naturligt att ta ansvar för att konsolidera marknaden av producenter av offsettryckta well- och kartongförpackningar. Gefle Kartong har en fin maskinpark och många välkända kunder som passar väl ihop med FrontPacs verksamhet, säger Frontpacs vd Martin Enocson.

Övertagandet kommer ske den 1 december. Den genomförda affären medför enligt Frontpac att de kommer kunna erbjuda kunderna en utökad service och produktportfölj. Samtidigt vidareutvecklas grossistverksamheten i Gävle. Ökade volymer, effektivisering av inköp och ett mervärde till kunderna är andra värden som kommer Frontpac till gagn. Martin Enocson säger att arbetet kommer bestå av att räkna på hur man utnyttjar anläggningarna på bästa sätt.

– FrontPac är ju kända för att arbeta med större format och Gefle kartong och Display har en väldigt fin anläggning i mindre format. Nu handlar det om att optimera produktionsresurserna så rätt jobb körs i rätt fabrik och kunderna får bästa förpackning till bästa pris.

Hur ser affärsstrategin ut för de nästkommande fem åren?
– Vår plan att växa är fortsatt klar. Idag har vi nästan 50 procent export och vi arbetar utifrån att det fortsatt kommer finnas en ökad efterfrågan av finare förpackningar. Slaget står i butiken och där har Sverige mycket att utveckla om man jämför med hur det ser ut i butikerna ute på kontinenten.

Investeringar för att trycka digitalt blir nödvändigt för att säkra framtiden, enligt Enocson:

– Offsettryck är tryckmetoden som är överlägsen om man värderar kvalitet, flexibilitet och totalkostnad. Och digitalt ökar för att uppnå ännu större flexibilitet och variation. Här kommer FrontPac fortsatt investera för att behålla sin marknadsledande position i Skandinavien.

Leif Folcke och Linda Folcke har drivit Gefle Kartong och Display under många år , och så även Gefle Kartong och Produktion i Karlstad AB tillsammans med Bengt Levander. De tre kommer vara fortsatt verksamma i bolagen för att säkra driften framöver. Kunder och leverantörer kommer även i fortsättningen göra affärer med Gefle Kartong.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


De laddar med valprodukter och bobiner

Ett valår innebär affärer för Tre Well som utvecklar produkter till kommunernas vallokaler. Nu hoppas de även stort på att exportföretag ser värdet av deras lättviktsbobiner i papper.

– Specialmått och känsliga produkter med höga värden kännetecknar oss, säger Tre Wells ägare Kathryn Arnborg.

Publicerat av: 

Världspremiär på årets roadshow

Snart drar årets Sign, Print & Pack Roadshow igång med besök i sex städer. Antalis presenterar en världsnyhet, Oki berättar om möjligheterna med sitt växande Graphic Arts segment, Hexis visar nya material för car wrapping och Master Office visar lösningar för att underlätta etikettproduktion.

Publicerat av: 

Mark Andy förvärvar mångårig partner

Mark Andy, totalleverantör för etikett- och förpackningsindustrin, förvärvar Presstek. Presstek är mest känd som en global leverantör av DI-teknik (Direct Imaging), där offsetplåtar exponeras direkt i tryckpressen. Presstek levererar även CTP-lösningar.

Publicerat av: