Träförpackningar ger konkurrensfördelar

Träförpackningens betydelse blir allt viktigare menar branschorganisationen Svenskt Trä.

Svenskt trä tar ett större ansvar för produktområdet träförpackningar då det skönjas konkurrensfördelar.

I början av mars togs beslutet att slå samman den Svenska Förpackningsföreningen med branschorganisationen Svenskt Träs verksamhet träförpackningskomittén. Nu tas ett strategiskt beslut att ta ett utökat ansvar för produktområdet träförpackningar. Branschorganisationen ser att optimerade lösningar för förpackningar och logistik blir allt viktigare som konkurrensfördel i den globala handeln. E-handel, nya handelsmönster, och globala affärsstrukturer samt ökade volymer, för att nämna några faktorer, Vidare framhåller man att kraven blir desto högre på klimatpåverkan och säkra transporter. Svenskt trä skriver i ett pressmeddelande att träförpackningsbranschen har viktiga lösningar att erbjuda inom detta område.

Claes Arvidsson, vd på Vida Packaging.

Claes Arvidsson, vd på Vida Packaging och ordförande i Svenskt Träs träförpackningskommitté, är en av många tillverkare av industriella förpackningar i trä. Han ser vidden av att ta ett fastare grepp på träförpackningens betydelse.

– Inom både verkstads-, elektronik- och livsmedelsindustrin ställs höga krav på säkra transporter. Genom träförpackningsbranschens mångåriga och nära samarbete med kunder och transportörer har produkterbjudanden utvecklats för att klara de höjda kraven. Minskad klimatpåverkan är också ett argument som många kunder framhåller vid valet av trä som förpackningsmaterial.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Digitaltryckt wellpapp i fokus på Fespa

Fler än 700 utställare är på plats under årets Fespamässa som pågår 15-18 maj i Berlin. Mässan är det ledande eventet inom utskrifter i storformat och en sektion lägger fokus på digitaltryckt wellpapp såsom förpackningar och displayapplikationer.

Publicerat av: